Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM

REGION

Niezły cwaniak. Jego wyłącznik tachografu miał być... niewykrywalny. Ale nie dla inspektorów z WITD

wtorek, 30 lipca 2019 11:26 / Autor: Michał Łosiak
Michał Łosiak

Trudnydo wykrycia wyłącznik tachografu odkryli w jednej z ciężarówek świętokrzyscy inspektorzy transportu drogowego. – Dzięki niemu kierowca może rejestrować czas swojego wypoczynku podczas... jazdy – tłumaczy Patryk Czuba, wojewódzki inspektor transportu drogowego.

To był zwyczajny dzień pracy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportowego Drogowego. Podczas rutynowej kontroli samochodu ciężarowego na drodze S7 w miejscowości Występa inspektorzy, używając specjalistycznego sprzętu odkryli, że tachograf używany przez kierowcę podaje fałszywe dane dotyczące godzin pracy. – Jest on bardzo trudny do wykrycia. W Polsce zanotowano dziesięć takich przypadków. Uruchamia się go za pomocą kombinacji klawiszy. Kierowca może w dowolnej chwili zmienić rodzaj aktywności, rejestrując swój odpoczynek jadąc  – mówi Radiu eM Kielce Patryk Czuba, który zwraca uwagę na dwa podstawowe niebezpieczeństwa związane z takim działaniem przewoźników: – Przemęczony kierowca powoduje ogromne zagrożenie dla innych uczestników ruch drogowego. To również element nieuczciwej konkurencji – zauważa. Trudność w wykryciu drogowego oszustwa polegała na tym, że nie wymagało ono podłączenia żadnego sprzętu zewnętrznego, a jedynie wgraniu fałszywego oprogramowania.

tacho2Fot. WITD

Obecnie prowadzone jest postępowanie administracyjne wobec przewoźnika, któremu grozi nawet 10 tysięcy złotych kary. Inspektorzy wystąpili również z wnioskiem o sprawdzenie wymogu jego dobrej reputacji. – To naruszenie jest bardzo poważne i może doprowadzić do utraty licencji transportowej – dodaje wojewódzki inspektor transportu drogowego.

Tacho1Fot. WITD

To jednak nie jedyny przypadek fałszowania danych z tachografu, do którego dotarli inspektorzy. Wczoraj zatrzymali oni samochód ciężarowy z Bułgarii na drodze krajowej nr 73 w miejscowości Smogorzów. Podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja tachografu jest przerobiona poprzez wlutowanie w czujnik ruchu dodatkowych elementów w postaci układów scalonych. Urządzenie fałszujące zapisy tachografu uruchamiane było za pomocą pilota.

Nowy numer!
41/2020 41/2020
TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO