Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl

online button
Jesteś tutaj:Radio eM»Akademia finansów»Rozpoczynamy projekt edukacji ekonomicznej dotyczący aktywności dzieci i młodzieży na rynku finansowym.

Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl


Akademia finansów

Rozpoczynamy projekt edukacji ekonomicznej dotyczący aktywności dzieci i młodzieży na rynku finansowym.

17 września 2018 / Tekst

Od 27 września do 15 listopada br w Radio eM Kielce w każdy czwartek po godz. 18.00 emitować będziemy audycje „Akademii Finansów” a od 30 września do 18 listopada br w każdym wydaniu Tygodnika eM Kielce zaprezentujemy cykl artykułów edukacji ekonomicznej. Wszystko to w ramach projektu "Edukacja ekonomiczna za pomocą multimediów - świadomość i aktywność na rynku finansowym - edycja 2 " realizowanego przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.

Skąd zainteresowanie tematem?

Jak wykazują badania - większość uczniów (ale nie wszyscy, nawet w szkole ponadgimnazjalnej) dysponuje pieniędzmi na własne wydatki. Pochodzą one przede wszystkim z kieszonkowego, choć starsza młodzież coraz częściej ma także dochody z pracy dorywczej lub stałej. Sumy te rosną więc sukcesywnie wraz z dorastaniem młodzieży. Około jednej trzeciej młodzieży oszczędza pieniądze, przede wszystkim trzymając je po prostu w domu. Młodzież zazwyczaj odkłada pieniądze, które zostają im na koniec danego miesiąca, ale nie oszczędza w sposób zaplanowany i systematyczny. Około jednej czwartej uczniów szkoły ponadgimnazjalnej oraz 8% gimnazjalistów ma konto bankowe i kartę płatniczą. Konto bankowe jest raczej sposobem na odkładanie pieniędzy, wirtualną skarbonką, czy może atrybutem dorosłości. W strukturze wydatków młodzieży z upływem czasu można zauważyć postępującą dywersyfikację – przede wszystkim coraz mniej ważne staje się kupowanie napojów i jedzenia, coraz bardziej natomiast - wszystkie pozostałe kategorie wydatków. Zakupy w internecie są rzadkością wśród uczniów szkół podstawowych, ale już w gimnazjum dokonuje ich co czwarty uczeń, w szkole ponadgimnazjalnej – niemal co drugi. Rodzice starają się nadzorować wydatki dzieci, ale wraz z ich dorastaniem, tracą kontrolę nad zachowaniami ekonomicznymi dzieci – niekiedy z własnej woli, ale często pomimo tego, że chcieliby ją zachować. Należy również zwrócić uwagę, iż zdecydowana większość dzieci i młodzieży posiadających konta bankowe mają również dostęp do nich poprzez internet (bankowość internetowa i mobilna). Wraz z wiekiem wśród badanych częstsze stają się także inne aktywności finansowe, np. pożyczanie pieniędzy od kogoś lub komuś. Większość uczniów, która pożyczyła pieniądze, doświadczyła (choć z różną częstością) trudności z ich oddaniem. Mniej więcej dwie trzecie uczniów przynajmniej „czasami” miało takie problemy, przy czym blisko co szósty uczeń ma takie problemy „zawsze” lub „często”. Jak pokazują badania - korzystanie z pieniędzy i instrumentów finansowych ma związek z wiedzą ekonomiczną – im większa wiedza, tym młodzież jest bardziej pod tym względem zaawansowana. Obserwujemy to, iż dzieci i młodzież coraz częściej i w coraz szerszym zakresie stają się uczestnikami rynku finansowego. Dlatego za pomocą tego projektu pragniemy podnieść ich wiedzę i wzbudzić dalsze zainteresowanie ekonomią.

Co zatem chcemy robić?

Zachęcać będziemy do włączania się w system bankowy, do korzystania z produktów i usług finansowych oraz inicjatyw przedsiębiorczych. Polacy potwierdzają, że wiedza z zakresu ekonomii i finansów jest potrzebna w codziennym życiu. Niestety zdecydowanie rzadziej uznają ją za interesującą i łatwą do zrozumienia. Dlatego pragniemy aby formy komunikacji w tym projekcie były przygotowane głównie z myślą o osobach młodych. Prostota i nawiązanie do codzienności powinno zwiększyć też przystępność tych treści dla osób dorosłych. Ze względu na dużą rolę szkoły w procesie edukacji ekonomicznej poprzez realizację projektu pragniemy wspierać nauczycieli poprzez prowadzone warsztaty praktyczne co zapewne zwiększy atrakcyjność zajęć edukacji ekonomicznej. Owocem zajęć warsztatowych będzie cykl audycji radiowych i artykułów prasowych w Radio eM Kielce i Tygodniku eM Kielce, prowadzić będziemy serwis internetowy projektu i promować go w mediach społecznościowych.  

PROJEKT REALIZOWANY Z NARODOWYM BANKIEM POLSKIM W RAMACH PROGRAMU EDUKACJI EKONOMICZNEJ.

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

Na żywo

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

Oglądaj nas na żywo!

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna