Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl

online button
Jesteś tutaj:Radio eM»Akademia finansów»Akademia Finansów cz. 3: Patriotyzm ekonomiczny

Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl


Akademia finansów

Akademia Finansów cz. 3: Patriotyzm ekonomiczny

11 listopada 2018 / Tekst

Patriotyzm to w najbardziej ogólnym ujęciu miłość i szacunek do ojczyzny. A czym jest patriotyzm ekonomiczny i gospodarczy? Nad tym problemem debatowali uczestnicy warsztatów Akademii Finansów.

Uczniom z Zespołu Szkół Informatycznych w Kielcach patriotyzm gospodarczy kojarzy się głównie z dobrami produkowanymi w Polsce i przekonaniem konsumentów do ich zakupów, nawet pomimo występujących niekiedy różnic w ich jakości. – Generalnie rzecz biorąc jakość polskich produktów jest już wysoka – ripostuje prof. Marek Leszczyński, ekonomista z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. – Co do samego patriotyzmu – to bardzo trudne pojęcie. Mnie patriotyzm gospodarczy kojarzy się, paradoksalnie, nie z rzeczami wielkimi, lecz małymi, codziennymi zachowaniami. Jestem zwolennikiem codziennego patriotyzmu i sumiennej pracy dla potrzeb swojego kraju, etyki, rozumianej jako uczciwa praca i za nią zapłata. To także uczciwa kalkulacja ceny i nie fałszowanie jakości produktu, a także promowanie produktów i usług wymyślonych i wyprodukowanych w Polsce – wymienia ekonomista.

MOCNE STRONY

Do najmocniejszych gałęzi polskiej gospodarki uczniowie biorący udział w warsztatach Akademii Finansów 2018 zaliczyli przede wszystkim branżę spożywczą. Zauważyli też rosnące znaczenie polskiej myśli technicznej w branży motoryzacyjnej. Duże nadzieje wiązali z powrotem produkcji legendarnej Syreny, ale w udoskonalonej wersji. – Do najbardziej docenianych, również za granicą, gałęzi polskiej gospodarki zalicza się rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze, ale nie tylko. Zapominamy o czymś niesłychanie istotnym, a mianowicie wiedzy i technologiach związanych z komunikacją i informatyką. Proszę pamiętać o przemyśle gier. Okazuje się, że w tym obszarze jesteśmy na absolutnym topie czołówki światowej. W branżach, które są bardzo zaawansowane w sensie kreatywności i nowoczesności, dorównujemy najlepszym – wymienia profesor Marek Leszczyński. Polska jest ponadto potęgą europejską w dziedzinie eksportu usług. Mamy w niej permanentną nadwyżkę. Siłą Polski jest też cała branża transportowa w zakresie logistyki. Nasz kraj jest liczącym się na świecie producentem autobusów, a cała grupa Wyszehradzka, w skład której wchodzi Polska, Czechy, Słowacja i Węgry jest największym partnerem gospodarczym Niemiec. – Wymiana towarowa między Niemcami a grupą Wyszehradzką jest większa, niż między Niemcami a Francją. Jesteśmy więc najważniejszym partnerem dla największej europejskiej gospodarki. Polska rola jest w tym niesłychanie istotna, ponieważ wydajność pracy w polskich fabrykach kooperujących z zachodnimi jest porównywalna. Nie mamy się więc czego wstydzić. To, czego nam brakuje, to stosowne zasoby kapitału własnego – mówi ekonomista.

Tymczasem Polacy aspirują do zdobywania coraz większych wpływów w kolejnych sektorach europejskiej i światowej gospodarki. Opublikowana w lutym minionego roku Polska Strategia Kosmiczna zakłada, że do 2030 roku w naszych rękach będzie 3 proc. europejskiego obrotu branży kosmicznej.

NIE WSTYDZIMY SIĘ JAKOŚCI

Z czasów gospodarki realizowanej przez poprzedni ustrój wynieśliśmy przekonanie o tym, że polskie produkty nie dorównują jakością z tymi z zagranicy, a na dobrą jakość można liczyć tylko w przypadku towarów importowanych. Warto jednak pamiętać, że od tamtych czasów zmieniło się już bardzo wiele i wybór polskich produktów to już nie tylko próba wsparcia rodzimej gospodarki, lecz świadomy wybór czegoś, co jest dobre, bo polskie. – Gospodarka rynkowa wymusza postęp techniczny, innowacyjność i ciągłe dostosowywanie się do jednak rosnących aspiracji konsumenta. My już nie chcemy się zadowalać byle czym. Aspiracje rosną i to zdrowy objaw, bo podmioty dostosowują się do nich – uważa profesor Marek Leszczyński. Zwiększa się też świadomość konsumentów i ludzie szukają coraz lepszych produktów. Przedsiębiorstwa muszą temu sprostać nie tylko walką konkurencyjną w kontekście cen, ale i jakości.

Świadomość co do dokonywanych wyborów konsumenckich cechuje też uczniów biorących udział w warsztatach Akademii Finansów. Zapytani o to, czym kierują się w swoich wyborach odpowiedzieli, że przede wszystkim jakością i uznaniem. Jednak nawet jeżeli nie znają jakiegoś produktu, a jest on polskiej produkcji, to starają się dawać mu szansę, by sprawdzić, czy obroni się jakością. – Powinniśmy dawać szansę polskim produktom na to, by wkupiły się w nasze upodobania. Być może okażą się lepsze. Na pewno nie zaszkodzi spróbować. Z mojej perspektywy wygląda to tak, że jeżeli spróbujemy polskich produktów i polubimy je, to powinniśmy się podzielić tym spostrzeżeniem. Przecież kto lepiej zareklamuje nasze towary niż my sami? – kwituje jeden z uczniów.

***

Patriotyzm gospodarczy ma jeszcze jeden aspekt, o którym nie sposób zapomnieć. Rosnąca pozycja polskich przedsiębiorstw i zwiększające się w nich przychody wpływają na poprawę na rynku pracy, większe PKB, a co za tym idzie – sprawiają, że Polska staje się krajem coraz zamożniejszym i coraz bardziej liczącą się gospodarką. – Mam nadzieję, że Polska wskoczy do grona gospodarek najwyżej rozwiniętych i będziemy przynajmniej liczącą się europejską gospodarką, nie tylko w eksporcie usług, ale i technologii bardziej zaawansowanych, a poziom dochodów będzie na tyle wysoki, że wyjazdy zagraniczne staną się mniej atrakcyjne, abyśmy przynajmniej wyprzedzili gospodarkę hiszpańską – mówi profesor Marek Leszczyński.

PROJEKT REALIZOWANY Z NARODOWYM BANKIEM POLSKIM W RAMACH PROGRAMU EDUKACJI EKONOMICZNEJ.

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

Na żywo

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

Oglądaj nas na żywo!

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna